Het Wifi- en Communicatieplan

Het zijn moderne tijden. Waar de mens generaties lang blijmoedig naar de deur liep als er aan de bel getrokken werd, of met een arm vol houtblokken naar de open haard sjokte als hij het wat frisjes kreeg, neemt hij binnenkort slechts genoegen met comfort , luiheid en techniek. Het huishouden moet vanuit de warme stoel geregeld kunnen worden, bij voorkeur via de iPhone.
Laat ik het maar meteen toegeven: ook bij ons in Haarlem zijn we straks op die toekomst voorbereid.
We hebben Bart al langs gehad. Onze vloerverwarming en slaapkamer radiatoren hebben inmiddels elk een eigen thermostaat. We kunnen die allemaal vanaf een centraal schermpje in de hal bedienen. Sterker nog, zodra we WiFi in huis hebben, kan de hele verwarming zelfs op afstand via de iPhone bediend worden.
Ah, hoor ik daar iemand WiFi zeggen? Daar hadden we nog helemaal niet over nagedacht. Straks komt de firma Ziggo langs, en die regelt dat. Dat was waar we van uit gingen, totdat we Peter B. ontmoetten. Peter B. had zichzelf aangemeld nadat ik een advertentie op de website “Werkspot” gezet had. Ik zocht iemand die ons met Siedle deuropeners kon helpen. Peter wist daar alles van zei hij. “Maar waarom eigenlijk Siedle?”, vroeg hij zich af. Bovendien: “Ziggo, die moet je niet vertrouwen. Die hangen je hele huis vol met spul wat nauwelijks werkt en laten je met haperend internet achter”.
Van het een kwam het ander. Siedle is alweer uit ons leven verdwenen, straks gaat de voordeur open via de firma Comelit. Marktleider in Europa en beduidend goedkoper. Peter had verstand van Comelit, is beëdigd Ziggo monteur, maar bleek bovenal een bezeten specialist op het gebied van communicatie. Dat wil zeggen, elektronische communicatie. Met de menselijke communicatie liep het wat stroever.
Peter is al eens bij ons langs geweest.
Een hoge score in het autistisch spectrum, zoals ik een paar blogjes geleden al opperde. Hij kan je niet recht in de ogen kijken als hij met je praat, hij blijkt nauwelijks behoorlijk te kunnen schrijven, we kunnen gerust een zware dyslexie aan de diagnose toevoegen. Mailen gaat hem ook niet goed af. Na ons eerste contact bleef het een paar weken stil. We waren hem al een beetje aan het vergeten. Maar toen, plotseling, kwam hij los.
We hebben een heel gedetailleerd overzicht van hem ontvangen. Werkschema’s vol apparatuur, hele bestellijsten. Nou was ik toch een tikje wantrouwig, (patholoog in Thailand??) en heb geprobeerd om alles wat ik ooit van de mannen van Siedle en Comelit geleerd had op zijn plannen te projecteren. Er was geen speld tussen te krijgen. Wat zei het internet over zijn WiFi opzet? Die bleek state of the art te zijn. Peter weet waar hij over spreekt!
Als alles straks aangesloten is, dan hebben we via handige plafondkastjes overal in het huis, van voordeur tot dak, naadloos in elkaar overlopende Wifi. Op die golven van WiFi deint onze verwarming mee, maar ook onze deurcommunicatie. We kunnen vanaf verschillende schermpjes met de voor- en achterdeur spreken, maar ook draadloos het hele zaakje bedienen. Mocht er iemand bij ons aanbellen om even van ons toilet gebruik te maken en we zijn niet thuis: geen probleem. Via Peter B’s Wifi kunnen we vanaf de Makro met onze iPhone een gesprekje met de aanbeller beginnen en zelfs de deur open doen.
Zo, dat heeft niet iedereen. En dat allemaal (niet dat dat echt belangrijk is hoor) voor een paar duizend Euro minder dan de simpele deurbelletjes van de firma Siedle.
Alle info van Peter heb ik de afgelopen dagen uit zitten werken tot op een niveau dat ik het zelf ook kon snappen. Plaatjes werken bij mij vaak het best. Zodoende heb ik lekker zitten plakken en knippen, en het hele plan in een paar plattegronden verwerkt. Alle apparatuur en haspels vol kabel zijn inmiddels besteld. Vanaf komende maandag ga ik het allemaal aanleggen.
Maar wat zou een touwtje door de brievenbus gekost hebben? Dan heb je veel minder bekabeling nodig.