Div

Het Siedle avontuur

Joehoe, ik ben er weer.

Ons laatste bericht is alweer bijna een maand geleden. Een maand waarin ik heerlijk in de zon gezeten heb, wat yoga heb gedaan, mezelf onderworpen heb aan een vastenkuur en behalve met Annie per iPad alleen gesproken heb met de juffrouw van de kassa van de supermarkt.
Het was heerlijk. Terwijl ik zat te lantefanteren, heeft Annie zich een slag in de rondte gewerkt. De redding van de Makro begint geloof ik echt vorm te krijgen. Maar goed, nu zijn we dus ieder in ons eigen tempo weer gewoon in Nederland bezig met Amsterdamse en Haarlemse zaken.

Niet dat ik helemaal niks aan het huis gedaan heb tijdens mijn afwezigheid hoor. Ik heb bijvoorbeeld weer eens contact gehad met de firma Siedle.
Weten we het nog? De firma die de moeite had genomen om de National Project en Sales Manager naar de Kleine Houtstraat af te laten reizen.

Na zijn bezoek was het doodstil gebleven. Vanuit Portugal heb ik na een maand dus maar eens een mailtje gestuurd. Dat werd een paar dagen later gevolgd door een hoop excuses en een officiële offerte. Voor een kleine zesduizend Euro zou onze deur handig bediend kunnen worden. Ook kreeg ik een bedrijf gesuggereerd wat zou kunnen helpen met de laatste aansluiting en programmering van de apparatuur.

De complete mailwisselingen is eigenlijk zo lollig, dat ik hem hieronder integraal in ons blog plaats.

Geachte heer Haak, beste Hessel,
Met dank voor je aanvraag doe ik je bijgaand onze offerte 180538 toekomen voor de invulling van de videofoon in jullie nieuwe woning aan de Kleine Houtstraat 79 te Haarlem.
Een en ander zoals met elkaar besproken tijdens mijn bezoek op locatie van d.d. 16 augustus jl.
Ik heb inmiddels één van onze relaties gesproken, zij kunnen in overleg met jou uiteraard e.e.a. betekenen.

Het betreft de volgende firma:
Mauritz Techniek B.V.
………

Het blokschema voor het voorgestelde systeem zal ik spoedig laten volgen op dit bericht.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben n.a.v. deze of anderszins dan verneem ik graag van je.
Vertrouwende je hiermee tot dusver voldoende van dienst te zijn geweest en zie je nadere berichten in deze met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Maarten J. Coppoolse
Nat. Manager Projects & Sales
Siedle Nederland B.V.
……….

De baas bij Mauritz bleek Arie te heten, ik heb hem kort telefonisch gesproken, in dat gesprek drong hij er op aan dat ik de apparatuur via hem zou aanschaffen. Daarna schreef ik hem:

Beste Arie,
We hebben elkaar zojuist aan de telefoon gehad over de aanleg van wat deurcommunicatie in Haarlem.
Ik zou vermoedelijk de hele bekabeling en voorbereiding van de aansluitingen zelf kunnen doen, wellicht kan de aanschaf van de spullen en de allerlaatste aansluiting en inregeling via jullie gebeuren?
In de offerte die ik hier bijsluit is ook de optie van een Gateway opgenomen, die gaan we voorlopig nog niet aanleggen.
Het blokschema voeg ik ook bij.
Ik hoop dat je wat met deze gegevens aankunt,

Met vriendelijke groet,

Waarop Arie me terugschreef:

Geachte heer Haak,
Als u de bekabeling juist aan legt en de inbouwdozen juist gemonteerd zijn van de Jung apparatuur en ook de elektrische deuropener, dan schat ik de kosten voor een monteur van ons voor het ophangen van de componenten en in bedrijfstellen zonder de SG op 760,- euro ex btw, houdt u er rekening mee dat op de plek van de centrale apparatuur ook een din rail kast zijnmet voldoende ruite om de units van Siedle kwijt te kunnen. Daar moet ook een 230vac wcd zijn voor de voeding van de apparatuur.

Voor het leveren van de Siedle apparatuur kan ik u een korting geven van 10% op de prijzen zoals door Siedle aangegeven.

Dat was een enorme hoop geld voor een simpel advies. Ik schreef aan Arie:

Beste Arie,
Dank voor je snelle reactie!
Ik zou je willen vragen of je toch nog een keer door een roze bril naar de offerte zou willen kijken.
Natuurlijk begrijp ik dat iedereen op een nette manier zijn geld moet verdienen, het wordt jullie van harte gegund, maar ik ben slechts een eenvoudige particulier die zijn enorm grote verbouwing op een zo voordelig mogelijke manier moet zien uit te voeren. Graag zou ik met goede spullen werken. Waarvan ik begrijp dat die niet gratis en voor niks mijn kant opkomen, maar waarvan ik ook zie dat er een hoop marge op zit.

Laat me je een voorbeeld geven.
Het deurstation BCV 850-1-01W. Bij Siedle € 1000,67 incl BTW
Bij jullie zou dat €900,80 incl kosten
Ik ben een heel klein klantje bij de Technische Unie, maar krijg daar desalniettemin hun standaard instap-korting van 22% aangeboden. €781,46 incl
Als ik even op het internet zoek, dan kom ik al snel bij een site als https://eibhandel.de   Daar kost hetzelfde apparaat incl de BTW 659,30; een korting van 35% die gewoon standaard aan elke koper aangeboden wordt.
Overigens had Maarten Coppoolse voor het in bedrijf stellen een post van 450,00 in zijn offerte opgenomen. Ik denk dat ik in goed overleg met jullie nog wel wat extra werk zou kunnen verrichten om de 760,00 die jullie begroten wat omlaag te brengen.
Ik hoop vurig dat je ons nog wat tegemoet zou kunnen komen,

Met vriendelijke groet,

En Arie liet mij toen weten:

Geachte heer Haak,
Het probleem is dat u bij de slager een biefstuk wilt kopen en die aan een topkok in zijn restaurant vraagt klaar te maken voor niet al teveel geld.
Onze marge komt deels uit de verkoop materiaal en deels uit de montage/inbedrijfstellen
Dus we kunne u ook netto doorleveren en dan de montage op circa 1500 euro stellen.
De inbedrijfsname die Siedle doet is alleen de laptop eraan hangen en dan de programmering erin schieten, wij momteren af en sluiten ook alle draden aan.

Een reactie die mij niet helemaal beviel. Vanmorgen heb ik dus nog maar eens een mailtje gestuurd, aan Siedle en aan Arie.

Beste Maarten, Beste Arie,

Ik ben de afgelopen jaren bij flink wat grote verbouwingen betrokken geweest. In die tijd heb ik een hoop geleerd. Ik weet inmiddels veel te vertellen over funderingstechnieken, over de puntlasten in een balkenlaag, ik weet van alles over de isolatiewaarde van dubbel glas, ik heb krachtstroominstallaties aangelegd, vloerverwarming met gescheiden groepen, draadloze audio. Het restaureren van zandstenen beelden, het repareren van antieke beschilderde plafonds, de beste manier om een dakbedekking aan te leggen, het is allemaal bekend terrein geworden. Al deze zaken heb ik geleerd door nieuwsgierig te zijn, erbij geholpen door vriendelijke en vakbekwame specialisten.

Het is dan ook een fikse teleurstelling dat een van de eenvoudigste klusjes, het verbinden van een deurbelletje bij de voordeur met een deuropener in de keuken, volledig mislukt is.
Wij willen in ons nieuwe huis schakelmateriaal van Jung gaan gebruiken, en zagen dat Jung een samenwerking met Siedle was aangegaan. Dat klonk veelbelovend. Maar al snel ontdekte ik dat Siedle een gesloten bastion bleek te zijn. Een volkomen ondoorgrondelijke brij van verschillende apparaatjes dient met elkaar verbonden te worden, waarbij het niet de bedoeling lijkt te zijn dat een “leek” inzicht krijgt in de systemen. Het is de communicatieafdeling van Siedle bovendien gelukt om over die aansluitingen vuistdikke boeken met onbegrijpelijk jargon te schrijven. Vaktaal van een sekte alleen bestemd voor sekteleden.

Uit het “planningshandboek”:

Schakel/stuurcomponenten en audio apparaten worden altijd via een Bus Audio-uit- koppeling BAA 650-… in een installatie met video aangesloten. De basisfuncties bellen, spreken, deur openen, licht-, schakel- en stuurfuncties worden door video gecompleteerd.

De installatie in het gebouw kan van bus binnenapparaat naar bus binnenapparaat of via stamleiding met bus verdeler geschieden. Mengvormen zijn ook mogelijk. Zo kan bijv. een BTC/BFC 850-… een BSE 650-… aansturen en bevat ook gelijktijdig de terugmelding van de status.

In installaties met audio-/video- apparaten richt de reikwijdte voor alle toestellen zich volgens de opgaven van In-Home-Bus: Video. De Audio-toestellen hebben geen invloed op dempings- waarde.

Installatie met J-Y(ST)Y, verhoogde reikwijdte: In de BVNG 650-… moet de ZBVNG 650-… geplaatst zijn!
Voor de apparaten S 851-… en SGM 850-… wordt altijd een BVVU 650-… en een UAE 8/8 doos benodigd.

De Siedle In-Home-Bus installatie moet bij J-Y(St)Y op een aderpaar of bij YR op twee naast elkaar liggende draden geschieden.

Het had net zo goed Chinees kunnen zijn.
Nu weet ik zeker dat een goedwillende kenner het me binnen tien minuten zou kunnen uitleggen.

“Ze bedoelen gewoon dat je bij de achterdeurbel het rode draadje en het blauwe draadje in elkaar moet draaien en aan palletje A moet bevestigen. In je centrale unit bevestig je die draadjes dan op apparaat BAA 650 aan lipje 1. De voordeurbel heeft ook video, die heeft een aparte voeding nodig. Gebruik daarvoor het gele en het groene draadje, die je aan apparaat BVVU 650 verbindt. In de Offerte is er sprake van een BAVU652-0. Die komt in het handboek niet voor, maar daar bedoelen ze de SGM 850 mee. Verbind die maar met de BAA 650, de lipjes 2 en 3”

Ik ben nu al ruim twee maanden bezig met internet studie, bellen, mailen en zeuren, maar zo’n goedwillende kenner heb ik niet kunnen vinden.
Wel ben ik door Siedle in contact gebracht met 3 sterren Michelin-kok Arie Mauritz. (Zie onze voorafgaande correspondentie).
Als ik alle benodigde apparatuur zelf zou aanschaffen, dan zou me dat ongeveer € 3.000,00 inclusief BTW gekost hebben. Op zich al een serieuze uitgave voor een simpel deurcommunicatie systeem. Arie wilde me echter alleen verder helpen als ik alle apparatuur bij hem zou betrekken. Met een fikse opslag, namelijk voor € 4.200,00. Twaalfhonderd Euro extra. Met daarbovenop arbeidsloon: Negenhonderd Euro incl BTW. Totaal ruim Tweeduizend Euro. Daarvoor stuurt hij dan geen raketgeleerde langs, die me komt helpen met de lancering van een satelliet, nee, voor dat geld mag ik hem dankbaar zijn dat hij misschien ergens het komende half jaar een stagiaire langs stuurt die ooit een cursus van een half dagdeel heeft gehad, en die daardoor wel in staat is om tien gekleurde draadjes in tien geheime Siedle-gaatjes vast te schroeven.
Dat alles werd me door de Meesterchef verteld op een toon alsof ik een armoedige bedelaar ben die zijn plaats in de maatschappelijke rangorde niet kent, in een mailtje waarin overigens geen enkele zin grammaticaal in orde was.

De gekkigheid heeft nu lang genoeg geduurd.
Ik weet niet uit wie uw klantenkring normaal bestaat. Vermoedelijk uit ongeïnteresseerde miljonairs, bij wie het geld over de plinten klotst.
Mij bent u als klant kwijt.
Ik ga gewoon bij Bol.com een deuropenersetje kopen, voor 329 Euro. Een belletje met kleurencamera, twee kleurenmonitoren en een in helder Nederlands geschreven gebruiksaanwijzing. En zelfs als dat spul al binnen een jaar uit elkaar valt, dan hang ik de komende 15 jaar vrolijk lachend steeds weer een nieuw setje op, in de wetenschap dat het me nog steeds minder geld, en een enorme hoop minder zorgen heeft gekost dan wanneer ik mijn aankoop bij jullie gedaan zou hebben.

Met vriendelijke groet,
Een enigszins aangeslagen
Hessel Haak

We wachten rustig de reacties af. Wordt vast en zeker vervolgd. Gezellig om weer thuis te zijn!