Het huis

Comelit

We willen graag een deuropener systeem met een cameraatje. Het huis is zo ontzettend groot, en voor je het weet staat er een bezoeker van het theater naast ons aan de bel te trekken; het is handig om op afstand te kunnen zien wie er op bezoek komt.

Ons schakelmateriaal gaat van de firma Jung komen, die hadden mooie monitoren in samenwerking met de firma Siedle, dus dat moest het gaan worden. Nou, het werd een enorme mislukking. Daar is al eens uitgebreid over geschreven.
Ik ben de weken daarna wat aan het rondneuzen geweest op het internet, en kwam wat hoopvolle alternatieven tegen. Maar ik wist nog steeds niet goed hoe ik mijn ideeën in praktijk moest brengen. De paar installateurs die ik indertijd in Haarlem over Siedle gesproken had, vielen als onbetrouwbaar af. En verder kende ik niemand in die branche. Ik besloot een laatste poging te wagen om het Siedle avontuur op gang te krijgen.  Er was toch een site die “Werkspot” heette?

Niet veel later had ik de advertentie geplaatst.

Dezelfde avond nog zat er een antwoord in de E-mail. Een Peter B. uit Delft. Hij zou ons zeker kunnen helpen, maar eh…. als hij vragen mocht…. waarom dat veel te dure Siedle spul? Hadden we als eens van Comelit gehoord?
Ja, dat hadden we. Die naam was ik al zoekend op het internet meermaals tegengekomen. Italiaans, en van buitengewoon goede kwaliteit. Zo kwam van het een het ander. Er is wat op en neer gebeld en gemaild met Peter, we zouden elkaar in Haarlem gaan ontmoeten. Maar die laatste afspraak, die kwam niet echt van de grond. “Weer zo’n onbetrouwbare installateur”, dacht ik al, en ik besloot met Comelit zelf te gaan bellen.

Junior Account Manger regio Noord-Nederland wilde graag eens op bezoek komen. Marc H.

Gisteren zat hij bij ons aan tafel. (daarom was ik zo netes aan het schoonmaken, ik wilde natuurlijk wel een goede indruk achterlaten bij de manager). Het was een energieke jongen. Nog een beetje nat achter de oren, maar al vol verhalen. Hij moest vaak genoeg zijn spullen verkopen bij grote projecten. Nieuwbouw, een paar honderd woningen. Daar vond hij eigenlijk niks aan, dan zat je eindeloos lang te vergaderen met architecten, bouwbegeleiders, aannemers en zo meer. Nee, zo’n leuke particuliere klus als bij ons, daar leefde hij voor. Echt direct contact, veel gemoedelijker. Eigenlijk mocht het niet. Comelit Nederland verkoopt aan de groothandel, die verkoopt weer aan installateurs, en die zouden het dan weer aan mij moeten verkopen. Maar omdat ik eigenlijk ook zelf bouwbegeleider was, met een bedrijfje, en in wezen ook zelf installateur, ja dan kon hij toch net zo goed een offerte direct voor mij opstellen. Het kwam bovendien goed uit dat ik klant van de Technische Unie was, want daar kende hij de managers persoonlijk, dus die 28 procent korting die ik daar normaal gesproken al krijg, nou, hij kon niks beloven, maar hij dacht dat hij daar misschien nog wel wat in zou kunnen betekenen.

Zo zien we het graag. Een fractie van de prijs, een veelvoud van de service van Siedle. Lang leve Comelit.

Ondertussen was er iets onhandigs gebeurd. Peter B. wilde met spoed langskomen. Was dat wel netjes? Een deal sluiten met Comelit zelf, en dan toch ook nog de installateur over de vloer? Gelukkig gaf Peter zelf de doorslag. Met de deurinstallatie zou het wel goedkomen. Maar hadden we wel nagedacht over de rest van de techniek. Zo’n ontzettend groot huis. We wilden toch zeker overal Wifi? En Televisie?
Zo kwam het dat Peter B. vanochtend op de stoep stond. Ik had het al vermoed toen ik hem aan de telefoon had, en zag het meteen toen ik hem voor de deur zag scharrelen: Peter B. heeft een wonderlijk randje. Laten we het er op houden dat hij heel hoog in het autistisch spectrum scoort. Hij is ingenieur in weet ik veel wat, ontwerpt de meest bijzondere systemen voor de grootste bedrijven, is voorheen patholoog in Thailand geweest, en heeft moeite om zijn gesprekspartner direct in de ogen te kijken. Maar eigenlijk vindt hij het soort klusjes zoals bij ons het leukst. Gewoon direct contact met de klant, hij ontwerpt thuis de hele rimram, de klant legt dat zelf aan, en hij komt tot slot langs om de puntjes op de “i” te zetten.
Ik was uitgeput toen hij weer vertrok. Ik weet inmiddels van alles over de hoogfrequente trillingen in een Coax kabel, en de spanning die op een twisted pair Cad5 kabel komt te staan, maar twijfel nog een beetje of ik dat eigenlijk wel wilde weten.

Lang verhaal kort: Peter is onze man. Samen met Marc H. natuurlijk. Dat gaat met onze intercom dit keer echt goed komen, denk ik.