Het huis

National Projects & Sales Manager

Muurtjes en vloeren bouwen is leuk, maar we mogen de bijbehorende details niet uit het oog verliezen. Zo kan ik bijvoorbeeld ons keukenplafond pas echt afwerken, als ik zeker weet dat er geen kabels meer over dat plafond moeten gaan lopen.
Zoals de kabels van de deurcommunicatie. Ik had al eens een communicatie-installateur over de vloer gehad die geen idee had hoe dat zou moeten, ik had een andere installateur gebeld en gemaild, die daarna van de aardbodem verdwenen leek. Dat schoot allemaal niet op.
We willen waarschijnlijk binnen in ons huis deurtelefoons van Jung hebben, die nauw samenwerken met de buitenunits van de firma Siedle. Beide firma’s hebben prachtige websites en folders, maar zodanig geschreven door professionals voor professionals, dat een goedwillende leek zoals ikzelf ben er geen touw aan kan vastknopen. Om de koe maar eens bij de hoorns te vatten, had ik ongeveer een maand geleden een telefoontje met Siedle zelf gepleegd. Help. Een aardige meneer vroeg me om mijn wensenlijstje op de mail te zetten, dan zou hij daar snel op terugkomen. Er gingen weken voorbij waarin niks gebeurde. Daarom belde ik vorige week nog maar eens. Nu kreeg ik een andere aardige meneer aan de lijn. Die hoorde mijn verhaal aan, en vroeg toen of hij misschien bij me langs mocht komen.

Vanmorgen zat hij in onze keurig opgepoetste keuken. Koffie erbij, hij had duidelijk alle tijd. Of ik nog eens wilde vertellen wat voor problemen ik ondervonden had toen ik mijn keuze op Siedle had laten vallen en nergens gehoor kreeg. Wat bleek? Het was de National Project & Sales Manager in eigen persoon. Die al mijn geklaag reuze interessant vond. Ze kregen vaker klachten over hun ontoegankelijkheid, en waren druk bezig dat te veranderen. En ja, ze hadden inmiddels ook zelf ingezien dat al hun communicatie uit onbegrijpelijk jargon doorsneden met serienummers en afkortingen bestond. Toen ik hem ook nog suggereerde om naast hun robuuste en degelijke lijn een tweede lijn met verfijndere en sierlijkere producten uit te brengen, lustte hij best nog een tweede kopje koffie.

We hebben alle folders doorgebladerd, zijn het hele huis doorgewandeld om de ideale positie voor de apparatuur te bepalen en hebben alle mogelijkheden onderzocht. Hij is ruim twee uur op bezoek gebleven, en heeft een minitieus rapport opgesteld over de deurcommunicatiewensen die wij in ons huis hebben. Het gaat allemaal uitgewerkt worden, en wordt ons binnenkort in een gedetailleerd adviesstuk toegestuurd.

We wachten rustig af, en anders bellen we toch gewoon weer?

Hij was nog maar net vertrokken, of onze nu al ouderwetse deurbel ging. Jan Verburg. We hadden elkaar al lang niet gezien, dus er was genoeg gespreksstof om even bij te praten. Maar het leukste extraatje bij de bezoekjes van Jan is eigenlijk dat hij altijd zoveel goede ideeën heeft. Nu de vloer van de slaapetage ligt kan ik muurtjes gaan bouwen. Een van die muurtjes komt gedeeltelijk voor een raam te staan. Hoe dat af te werken, daar wist Jan wel raad mee. En de deur van de nooduitgang, die straks vanaf de trap onbereikbaar wordt, daarvoor in de plaats kunnen we toch net zo goed het raam in de logeerkamer gebruiken? Als we dan maar wel het sluitsysteem van het raam veranderen, want aan de huidige sluiting kun je je bij brandevacuatie lekijk bezeren.

Daglichtverlichting in de gang? Zeker geen veel te duur kant en klaar systeem kopen, gewoon zelf een witgeschilderde koker van voldoende diameter maken. Enzovoort, enzomeer. Kijk, daar kan ik wat mee. Alles altijd alleen maar in je eentje bedenken is ook heus niet makkelijk hoor!

Toen Jan weg was, vond ik het ook mooi geweest. Ik ben lekker vroeg naar huis gegaan. Morgen weer een dag.